Hiasi raya dengan takbir

MALAM ini iah Masjid Sukma akan mula melaungkan takbir hari raya, sekali gus menandakan Aidilfitri bakal tiba esok (10 Sept 2010)

Hakikatnya, umat Islam digalakkan menyambut hari raya, tidak kira Hari Raya Aidilfitri mahupun Aidiladha dengan bertakbir beramai-ramai, di masjid-masjid atau di surau-surau bagi menandakan kesyukuran kepada Allah SWT setelah berjaya berpuasa selama sebulan.

Malah pada hari yang mulia itu juga, kita hendaklah bermaaf-maafan antara satu sama lain dan kunjung-mengunjung bagi merapatkan hubungan silaturahim sesama Islam.

Tidak hairanlah amalan bertakbir menjadi tradisi serta satu kemestian, waima di mana sahaja umat Islam itu berada. Cuma cara penyampaiannya sahaja yang mungkin berbeza di antara satu negara dengan negara lain.

Imam Besar Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya, Ali Sarbini dalam satu wawancara dengan Mega, menjelaskan bahawa sejarah takbir bermula ketika dalam satu peperangan umat Islam.

Dalam peperangan itu tentera Islam dapat mengalahkan tentera pimpinan Abu Suffian serta dapat membunuh Abu Jahal.

Ketika Abu Jahal sedang nazak kepalanya hampir terputus daripada tubuhnya. Kemudian datang seorang sahabat memenggal kepala beliau dan mempersembahkan kepada Rasulullah. Lalu, Rasulullah bertakbir Allahu Akbar... (sebagaimana takbir yang dibacakan ketika raya. Laungan takbir itu bermaksud Allah yang menolong hambanya dan Allah jualah yang memuliakan hambanya.

Seolah-olah nabi berdialog depan kepala Abu Jahal tersebut sambil Nabi berkata: "Hari ini telah terbukti janji Allah untuk memenangkan hambanya dan memuliakan tenteranya."

Dari situlah timbulnya syariat takbir Allahu Akbar... sebagai takbir hari raya kerana peperangan itu sangat dekat dengan Aidilfitri. Di situlah bermulanya sebuah kisah perjuangan yang hebat dan bukan sekadar takbir kerana puasa. Sebaliknya membawa erti peperangan mengalahkan musuh di medan peperangan yang sebenar. Jadi, jangan disalah ertikan takbir ini tetapi kita kena bertakbir dengan penuh semangat takbir, tahmid dan khusyuk.

Rasulullah SAW menyuruh umat Islam memakai baju baru yang berwarna putih dan sekiranya tiada, boleh memakai pakaian yang sepatutnya.

Tentang solat dan khutbah, sekiranya ia adalah Hari Raya Puasa, adalah disunatkan makan dahulu di rumah. Namun, pada Hari Raya Haji, disunatkan tidak makan dahulu di rumah. Sementara, berjalan pergi dan balik daripada solat raya di masjid mengikut jalan yang berlainan agar dapat bertemu dengan ramai orang.

Selain, mendoakan antara satu sama lain dengan doa Taqobbalallahuminnawaminkum yang membawa maksud semoga Allah menerima amalan kita semua. Ini sering diamalkan.

Daripada sudut pemakanan, harus berpuasa bermula pada hari kedua. Dalam hadis banyak menyebut tentang amalan memberi makan untuk berbuka puasa serta moreh. Walau bagaimanapun, Islam mengharamkan kita berpuasa pada pada hari raya pertama. Ini bermakna kita boleh makan atau membuat jamuan makan tapi tidaklah sampai berlebihan dan hingga menyebabkan pembaziran dan memudaratkan.

Kelaziman yang berlaku dalam budaya masyarakat Islam di sesetengah tempat, mereka membuat atau melakukan takbir dari rumah ke rumah. Kitab-kitab fikah seperti Mattlau'l Badroin ada menyebutkan, bahawa umat Islam disuruh menghidupkan malam raya dengan takbir. Jadi, ia bergantung dan melihat kepada suasana setempat itu. Motifnya, adalah menguar-uarkan takbir raya itu dengan penuh kegembiraan.

Masjid, surau dan rumah sangat elok dibacakan sebagaimana mengikut tradisi kita di Malaysia bertakbir dari rumah ke rumah. Sebenarnya, ia juga berlaku di negara-negara lain. Eloklah di malam raya dapat bertakbir kerana selepas itu boleh dikatakan taman perumahan di kawasan kita akan kosong kerana ramai yang pulang ke kampung. Jadi kita tidak berpeluang meraikan, mengunjungi dan bertakbir sesama jiran tetangga.

Mengadakan takbir dari rumah ke rumah bukan menjadi satu halangan dalam Islam sebagai usaha untuk menghidupkan malam raya. Apabila menyentuh soal takbir, agak ketara adalah perbezaan dari segi cara penyampaiannya di antara satu negara.

Hakikatnya, sesuatu takbir itu tidaklah banyak berbeza dan masing-masing ada asasnya. Penyampaian takbir raya masyarakat Melayu dengan cara Semarang ini mungkin dipengaruhi dari rodat dan zapin.

Pada masa yang sama, apa yang kita amalkan sekarang tidak lari atau bertentangan dengan negara-negara Arab. Tidak ada satu asas yang kita miliki bagaimana untuk menyanyi dan bertakbir.

Takbir di Malaysia berasal dari negara Arab. Orang Melayu sangat sinonim dengan melodi yang kita pakai. Orang Arab pun cakap ia tidak salah. Sesuai dengan senario Malaysia dan orang Melayu yang lemah-lembut, takbir juga terbentuk dari budaya setempat yang tersendiri. Bak kata orang Jepun, antara kejayaan negara Jepun adalah lagu kebangsaan mereka sendiri yang mempengaruhi mereka.

Mengenai tempoh bertakbir bagi Hari Raya Aidilfitri dengan Aidiladha pula Ali menjelaskan, Takbir Mursal adalah takbir yang dibaca pada petang raya hingga selesai solat hari raya pertama.

Sementara, Takbir Muqayyad ádalah takbir pada Hari Raya Aidiladha sehingga petang hari ke-13 Zulhijjah. Kesemuanya selama empat hari.

Catat Ulasan

Mohon komen atau teguran yang positif dan membina

Terbaru Lebih lama